Silkeblød indiejazz
Koncerten er en del af Vinterjazz 2024 og indgår i KOLD Festival 2024, som er en to-dages festival på forskellige venues i Kolding.
Entre: Todagesbillet kr. 350. For unge under 25 år kr. 250. Dagsbillet kr. 200. Dagsbillet for unge under 25 år samt medlemmer af Jazz6000 kr. 150. Billetter købes på www.koldfestival.dk
OTOOTO er et bemærkelsesværdigt nyt dansk band af internationalt format. Navnet kunne ikke være mere velvalgt. For OTOOTO betyder direkte oversat ”lyd-lyd” på japansk. Og hvilken vellyd. For bandets umiskendelige soulede og poppede 70’er indie-lyd er ubeskrivelig lækker og blød. Samtidig er den svedig og hot på den helt perfekte måde. I bandets musik mødes funk, jazz, elektronisk musik, ambient og shoegaze. Det er tilbagelænet feel good vibes med en markant bund af vild bas og tæmmede trommer. De stærkt rytmiske og lyriske melodier af Wallace og Due parret med den legendariske vintage-synthesizer Juno 60-lyd, stærk neo-soul og R&B-grooves tager dig med på det skønneste musik-trip, hvor store musikseværdigheder står i kø. Både anmeldere og radiostationer er nærmest faldet i svime over bandets to anmelderroste albums fra henholdsvis 2021 og 2022. Det er jazz af den absolut spiselige og silkebløde slags, som du aldrig bliver træt af. Der er snarere risiko for, at du besvimer af ren benovelse og lykkefølelse, når de fem stilsikre supermusikere gasser op for lyden på Godset og tager dig med ud på den fedeste køretur rundt i indiejazzland.
Læs mere og smuglyt her:
Hjemmeside: https://www.otooto.dk/
Video med Otototo fra DR P8Jazz; https://www.facebook.com/watch/?v=403581804118878
Find deres musik her: https://www.otooto.dk/our-music
Anmeldelser:
This new offering from OTOOTO is not only an excellent example, but stakes their claim as one of the next Danish groups to reach an international audience.”
— jazzfuel.com
“It’s got everything, from a beautiful and moving melody and energetic solos to an incredibly groovy and non-intrusive rhythm section.”
— Lara Eidi – Backseat Mafia
Niels Overgaard, JazzNyt:
Det er kun et år siden, at jeg rendte rundt foran pladespilleren i stuen, med armene over hovedet af ren glæde. Den første plade med OTOOTO var kommet.
Nu gælder det nr. 2 og de holder fast i stilen og flytter sig tilpas meget, så der er en smule – men ikke for meget – udvikling. Mest markant er, at der er inkluderet vokal på tre numre. Her tager den svenske alt-pop sanger Lucky Lo’s medvirken på Take a Little time rent ud sagt røven på mig. Det er Rhodes, elbas, soulet stemning og en stemme der komplementerer OTOOTO’s lækre blæserarrangementer. Det er blødt, venligt og omfavnende. Supervellykket – ligesom resten af albummet.
Jonas Due på trompet og Oilly Wallace på sax svæver rundt og drysser messingstøv på numrene. Calle Brickman er både spacet og sovset på synth’en – intet er helligt. Han balancerer elegant mellem det skæve og det søde. Mathias Petri på bassen og Andreas Svendsen er The Funk Brothers i OTOOTO.
Der er tilbagelænede natradio-bangers, Cherry Icecream, Everything Matters to me med E. Brown på rap og Spruce. Der er åben sportsvogn på Strandvejen numrene, Bakabaka og Dish. Dosage er en skøn plade der skinner om kap med både sol og måne.
Ivan Rod
Det danske band, Otooto, skaber et – i dansk sammenhæng – usædvanligt univers. Kvintettens musik er således et helt igennem superbt, groovy møde mellem funk, jazz, elektronisk musik, ambient og shoegaze – et medrivende møde med en markant bas-bund og formfuldendte ciseleringer on top. Oilly Wallace (sax), Jonas Due (trompet), Calle Brickman (keys), Andreas Svendsen (trommer) og Matthias Petri (bas) – og en række gæster – har simpelthen skabt et sanseligt, varmt og svedigt og – ja, sødt – album. (Dosage er den form for sødme, man tilsætter under fremstillingen af champagne). Albummet, Dosage, rummer flere højdepunkter, men et af disse er, når E. Brown rapper på nummeret, Everything Matters to Me. Elementet af rap / hip-hop matcher til perfektion Otootos kunstneriske profil, der forekommer mig at være både enestående og sikker. Samme fornemmelse får jeg, når Lucky Lo bidrager med sin varme vokal på numrene, You Should Know me Better og Take a Little Time. Musikken – ja, albummet som helhed – varmer som en mørk romtoddy. Især p.g.a. basisgruppens bidrag!